De top 10 goedkoopste elektrische auto’s!

De goedkoopste elektrische auto vinden is net als een speld in een hooiberg vinden. Er zijn momenteel zoveel verschillende soorten auto’s met allemaal hun eigen plus en minpunten. Het is dus erg afhankelijk wat jouw eigen wensen zijn wat betreft een elektrische auto. In ons artikel gaan we opzoek naar de goedkoopste elektrische auto.

Waarom overstappen?

De voordelen van een elektrische auto zijn eigenlijk al heel snel zichtbaar wanneer je langs een willekeurig pompstation rijdt. Op moment van schrijven raken de benzineprijzen de €2,50/L aan. Benzine en alle andere brandstoffen zijn vreselijk erg snel en hard gestegen. De stroomprijzen zijn ook gestegen daarentegen maar blijft altijd een goedkoper alternatief dan benzine, diesel of andere brandstoffen voor je auto.

Ook heeft de overheid klimaatdoelen ingesteld wat ze moeten halen voor de EU binnen een bepaald aantal jaren. Zo heeft de overheid een subsidiepot aangemaakt (SEPP) waar geld beschikbaar is gesteld voor mensen die een nieuwe of 2e hands elektrische auto aanschaffen gemaakt. Zo krijg je wanneer jij een nieuwe elektrische auto koopt een bedrag van €3350 terug van de overheid op de aanschaf hiervan. Wanneer jij een 2e hands elektrische auto kocht, kreeg je een bedrag van €2000 euro terug. Er was in totaal €91 miljoen vrijgemaakt hiervoor en is eind Mei al helemaal opgegaan voor dit jaar. Het is dus wel te zien dat elektrische rijden steeds groter en populairder word onder de bestuurders.

Goedkoopste elektrische auto’s

Zo hebben we voor jullie een lijst samengesteld met daarin de goedkoopste elektrische auto’s op dit moment samengesteld. Hopelijk hebben jullie op deze manier een beter overzicht van de goedkoopste elektrische auto momenteel.

Goedkoopste elektrische auto optie 1: Dacia Spring – 18.250 euro

Dacia Spring heeft een solide uitstraling en staat wat hoger dan zijn voorganger op zijn wielen. Ondanks zijn compacte formaat is de Spring ontworpen als een echte vierzitter. Daarnaast is er achterin ruimte voor 290 liter bagage. De Dacia Spring heeft een batterij van 26,8 kWh. Dat is prima voor een WLTP-bereik van 230 km, of zelfs tot 305 km als u zich binnen de stadsgrenzen bevindt. Opladen doe je thuis via een gewone laadkabel en met de optionele DC lader die ook geschikt is voor snelladen. In dit geval wordt de batterij in 50 minuten tot 80% opgeladen.

Dacia Spring is nu verkrijgbaar vanaf 18.250 euro. Daarmee is hij iets goedkoper dan bijvoorbeeld de Renault Twingo Electric (21.270 euro) en de SEAT Mii Electric (23.400 euro), en momenteel de goedkoopste elektrische auto die je kunt huren. Het instapmodel Comfort is voorzien van airconditioning, Bluetooth-radio met USB en led-dagrijverlichting. U kunt ook kiezen voor Spring Comfort Plus. Het kost meer dan 1.000 euro en is inclusief het Techno Pakket. Het is een multimediasysteem met een 7-inch touchscreen, compatibel met Apple CarPlay en Android Auto, evenals een achteruitrijcamera en parkeersensoren achter. Optioneel kan Comfort Plus worden uitgerust met een DC-lader.

bron: Instagram

Goedkoopste elektrische auto optie 2: Renault Twingo E-Tech Electric – 21.270 euro

In de traditionele Twingo ligt de motor achterin, dat is ook in de Twingo Electric hetzelfde gebleven. Alleen ligt er nu een compacte elektromotor, die goed is voor 82 pk (60 kW) en 160 Nm koppel. Het is een variant op de motor die in de Zoe ligt en heeft behoorlijk wat pit. De traditionele Twingo, die nog gewoon te koop blijft overigens, een erg leuke auto om mee te rijden. Bovendien beschikt hij over een uitzonderlijk korte draaicirkel, ideaal in de stad. Al deze eigenschappen zijn gebleven, alleen is hij nog een stukje leuker geworden. Dankzij het direct verkrijgbare koppel van de elektromotor heb je altijd voldoende kracht om rap van je plek te komen. Je zoeft zo lekker snel van stoplicht naar stoplicht. 0 naar 50 km/uur gaat in zo’n vier seconden. De topsnelheid ligt toc hook nog op een snelle 135 km/uur. Binnen Nederland ben je dan gemiddeld

bron: Instagram

Goedkoopste elektrische auto optie 3: Seat Mii Electric – 23.400 euro

Ruim 23.000 euro voor een compacte stadsauto? Voor grofweg de helft kun je er al eentje kopen, splinternieuw. Maar wie een volledig elektrische auto zoekt, kan bijna nergens goedkoper terecht dan bij de Seat Mii electric en zijn broertjes, de Volkswagen e-Up en de Skoda Citiogo-e iV. Een Renault Zoe heeft een grotere actieradius, maar kost – inclusief batterijkoop – ruim 10 mille meer. De Honda e (€ 35.330) en de Opel Corsa-e (€ 28.799) komen op een volgeladen accupakket ongeveer even ver als de Mii, maar zijn eveneens fors duurder. Ondanks z’n bescheiden lithium-ion-accupakket van 32,3 kWh (netto) brengt de Mii electric je volgens de strenge WLTP-verbruiksnorm gemiddeld 260 kilometer ver. Dat is ongeveer de afstand tussen Groningen en Eindhoven. Als je regelmatig slipstreamt achter vrachtwagens en niet boven de 100 km/u komt, haal je dat misschien ook nog wel. In een stedelijke omgeving, waar door frequent afremmen veel energie wordt teruggewonnen, kan de actieradius zelfs oplopen tot 360 kilometer.

bron: Instagram

Goedkoopste elektrische auto optie 4: Smart Fortwo EQ – 23.995 euro

Van cryptische modelnamen kun je Smart niet betichten: de Fortwo heeft twee zitplaatsen, de Forfour biedt ruimte voor vier. En nu is er de Electric Drive met, enfin, u heeft het al door. Zowel de Fortwo als Forfour. Bijzonder compact, geen lokale uitstoot een theoretische range van 155 tot 160 km. Kortom, de ideale stadsauto? Eén van de hamvragen bij een elektrische bolide betreft de actieradius. Smart geeft een range op van 160 km voor de Fortwo en 155 km voor de Forfour (NEDC). In de stedelijke praktijk blijkt dit echter al snel richting de 110 km te schieten, afhankelijk van weersomstandigheden en rijstijl. Is dat genoeg? Smart meldt dat stedelingen gemiddeld 35 kilometer per dag rijden. Met dat getal in het achterhoofd heb je aan 110 km ruim voldoende natuurlijk. Maar stel dat je op bezoek gaat bij je schoonmoeder in Drenthe. De heenweg gaat nét. Vervolgens moet je zes uur blijven plakken om de accu op te laden. Of je gebruikt de beperkte actieradius natuurlijk als excuus om überhaupt niet op bezoek te gaan.

bron: Instagram

Goedkoopste elektrische auto optie 5: Fiat 500E – 24.900 euro

De Fiat heeft dus 42 kWh om de 118 pk sterke elektromotor aan te drijven. Als instapmodel heeft hij minder vermogen, maar die basisversie behouden we. Volgens de WLTP-cyclus kan de testauto meer dan 300 kilometer afleggen op één lading. Kan thuis worden opgeladen of 3-fase aan openbare elektriciteitspalen, wat geweldig is. Als u snel wilt opladen, komt deze uit op 85 kW, wat indrukwekkend is voor dit segment en de praktische bruikbaarheid aanzienlijk verbetert. In vergelijking met de WLTP-waarde heeft de Fiat 500 E een zeer goede praktische actieradius van 260 km. Deze Fiat laat zien dat deze stap een heel groot verschil is van de 150km die tien jaar geleden gebruikelijk was naar 250km in Nederland. Plots kom je waar je moet zijn zonder de stress dat je geen paal tegen bent gekomen, dus dat is goed gedaan. De auto is ook bescheiden in het weergeven van de resterende kilometers, dus hij schrijft niet na 1km te hebben gereden 5km van je actieradius af omdat je de airco unit hebt aangezet.

Het rijden zelf gebeurt in de Fiat die we van zijn voorganger gewend zijn. De 118 pk bleek ruim voldoende om de Italiaan lekker vlot te laten rijden, uiteraard dankzij het vanuit stilstand beschikbare 220 Nm koppel. De besturing is licht, direct en redelijk gevoelloos, dat kennen we ook van zijn voorganger. Ideaal als je veel scherpe bochten moet maken. De vorige 500 was al een behoorlijk stugge auto, en de nieuwe is daarop geen uitzondering. Sterker nog, de iets zwaardere accu zorgt voor een stijvere demping. Op vlakke oppervlakken of eventueel op sommige klinkers, tot aan de geleider

maar voorbij de drempel is de achteras behoorlijk stug als je er niet met kruipsnelheid overheen gaat. Houd hier rekening mee als u veel van deze situaties tijdens uw dagelijkse woon-werkverkeer tegenkomt. Afhankelijk van de gekozen rijpositie remt de auto niet teveel op de motor en zijn de keuzes prettig. Al met al maakt dit de 500 een auto om in te rijden. Hij heeft persoonlijkheid en je proeft er Italiaanse waakzaamheid in.

bron: Instagram

Goedkoopste elektrische auto optie 6: Volkswagen E-Up – 26.990 euro

Compact en praktisch, dat is eigenlijk de samenvatting van de E-up. Hij zit ook technisch helemaal top in elkaar. Doorontwikkeling en slimme vernieuwingen hebben bijgedragen aan een flink verbeterde actieradius ten opzicht van zijn voorgangers. De grotere accu zorgt ervoor dat je op één volle accu 133 kilometer (bouwjaar voor 2020) tot 260 kilometer (bouwjaar vanaf 2020) rijdt. Ideaal voor ritjes in de woonplaats of zelfs woon-werkverkeer, want gemiddeld rijden Nederlanders ‘slechts’

Tientallen kilometer heen en weer naar hun werk. Het opladen gaat ook lekker snel: in iets meer dan  uur zit de accu al voor 80% vol (bij een publiek laadpunt 3-fase met 11 kW). Snelladen van 10% tot 80% duurt slechts 8 minuten.

bron: Instagram

Goedkoopste elektrische auto optie 7: Opel Corsa-E – 28.799 euro

De Opel Corsa is al sinds het begin van de jaren 80 een vaste waarde van het Duitse automerk. Deze kleine hatchback is echt gebouwd om gemakkelijk door steden te manoeuvreren en is uitgegroeid tot een gigantisch verkoopsucces. Het is dan ook niet heel gek dat de auto inmiddels toe is aan zijn zesde generatie. Opel besloot om deze generatie aan te vullen met de Corsa-e, een volledig elektrisch aangedreven model. Deze versie levert 134 pk en komt hiermee prima mee in het verkeer. De Opel Corsa-e deelt elektrisch vermogen met de Peugeot e-208 en  Citroën DS 3 Crossback E-Tense en heeft een actieradius van 330 km, zo blijkt uit officiële cijfers van Opel. Je kunt er echter  op rekenen dat de daadwerkelijke autonomie iets minder is, aangezien frequent optrekken en afremmen veel energie verbruikt, wat zijn tol eist van de afstand die de batterij volledig kan opladen. En in stadsauto’s is dat meestal precies wat je doet tijdens het rijden.

bron: Instagram

Goedkoopste elektrische auto optie 8: Peugot E-208 – 29.650

De Peugeot e-208 Active is standaard rijk uitgerust door de Fransen, maar je kunt er met de Actice Pack, Alurre (Pack) en de sportieve GT Pack er nog wat schepjes bovenop doen. Met de e-208 heb je een actieradius in de praktijk van ca. 320 kilometer. De 50 kWh batterij laad je in iets meer dan 5 uur weer helemaal op aan een normale laadpaal (11 kW, 3-fase) en aan een snellaadpaal met 100 kW heb je in 30 minuten weer 80% van je capaciteit te pakken.

bron: Instagram

Goedkoopste elektrische auto optie 9: Jac iEV7s – 30.650

De Chinese crossover is uitgerust met een 3,5 kWh accupakket waarvan 39 kWh bruikbaar. Het totale vermogen van de elektromotor komt uit op 116 pk en 270 Nm koppel. Wie een JAC aanschaft zal zich niet druk maken over de invoering van de maximale snelheidslimiet van 100 km/u op de Nederlandse wegen. Bij 132 kilometer per uur houdt de stekkerauto het namelijk voor gezien. De sprint van 0 naar 100 neemt 12 seconden in beslag. Toch is de JAC allerminst traag. Dankzij het direct beschikbare koppel van de elektromotor komt de auto goed mee in het verkeer. De JAC voelt zich merkbaar beter in de stad dan op de snelweg. Toch is, dankzij de beschikking over cruise control, het prima vertoeven op de snelwegen. Op een enkele lading moet de iEV7s zo’n 300 kilometer ver komen. In de praktijk komt dit neer op een realistische actieradius van zo’n 220 tot 250 kilometer.

Bron: Instagram

Goedkoopste elektrische auto optie 10: MG ZS EV – 31.985

Want geen enkel ander merk verkoopt een volledig elektrische SUV voor iets meer dan 30 mille. Dat is zomaar 10 mille goedkoper dan een qua formaat vergelijkbare Hyundai Kona Electric. Sterker nog, hij is zelfs iets groter en dat zie je terug in de interieurruimte. Je hebt ook op de achterbank voldoende plek en de bagageruimte van 8 liter biedt meer dan de concurrentie. En dan verrast deze MG ook nog eens met zijn kwaliteit. Je merkt aan alles dat hij degelijk in elkaar zit en bij de EuroNCAP-botsproef scoorde hij het hoogst in zijn klasse. Alleen zou een derde hoofdsteun op de achterbank niet mogen ontbreken.

Het infotainment is bij de tijd, inclusief connectie met Apple- en Android-smartphones en -navigatie. Maar als het gaat om actieradius, loopt de MG flink achter bij zijn concurrenten. Met 263 kilometer rijbereik (WLTP) maak je tegenwoordig geen indruk meer. Het relatief kleine 44,5 kWh batterijenpakket is daar de schuldige van. Schrale troost: bij een snellader kun je de MG in 40 minuten tot 80 procent opladen.

bron: Instagram

Is elektrisch rijden echt goedkoper?

Door de hoge benzineprijzen word het steeds rendabeler om te gaan overstappen op elektrisch autorijden. Ook word er met elektrisch rijden vaak gesuggereerd dat je het milieu bespaard. Toch zit er nog een lithium-ion-accu’s in elektrische auto’s. Wel zijn de productiekosten sinds 2010 al met 91% gedaald. Toch blijft de aanschafprijs van een elektrische auto nog altijd erg duur in vergelijking met gebruikelijke benzinevoertuigen.

Benzine autoGemiddeld verbruikkosten per kilometer
Gemiddelde Benzine auto6,5 Liter/100 km€ 0,136*
Elektrische autoGemiddeld verbruikkosten per kilometer
Gemiddelde elektrische auto20 kWh/100 km€ 0,08*
*Benzineprijs is €2,10 per liter en Elektrisch tarief is €0,40 per kWh

Voordelen elektrische auto

Wat je niet moet vergeten bij de elektrische auto’s is dat er ook nog belastingvoordeel en subsidies verkrijgbaar zijn. Zo is er bijvoorbeeld de SEPP regeling, belastingvoordeel, vrijstelling van wegenbelasting, lage bijtelling en milieu investeringsaftrekkingen. Kijk voor alle subsidie voor ondernemers op de website van de RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland)

Na het lezen ook interesse gekregen in de Top 10 best verkochte auto’s van 2022? Klik dan hier!

bron omslagfoto: Unsplash