Wat kost een f1 band is best bizar aangezien teams 3 keer kunnen wisselen per formule 1 wagen! Dat betekent in totaal 80 Pirelli-banden die tijdens een race worden gebruikt. En dan hebben we het nog niet eens over de banden die worden gebruikt tijdens de kwalificatie en vrije trainingen. Kortom, wat zijn eigenlijk de kosten van een F1-band en wat betaal je voor een set Formule 1-banden? Wij hebben het voor je onderzocht!
Inhoudsopgave
Formule 1 banden
De Formule 1 banden vormen het enige contactpunt tussen de Formule 1-auto en het circuit. Het is daarom van groot belang dat deze banden van topkwaliteit zijn om optimale prestaties te waarborgen. Om aan deze vereiste te voldoen, worden F1-banden vervaardigd uit speciale materialen zoals synthetisch rubber, koolstofvezel en kevlar. Deze materialen dragen bij aan een lichtgewicht constructie met een hoge sterkte, wat van cruciaal belang is voor het behalen van hoge snelheden op het circuit.
Het productieproces van F1-banden is uiterst grondig en vraagt om veel vakkundigheid. De banden worden gevormd door een mal die onder hoge druk wordt gebruikt. Daarna worden ze versterkt in verschillende stappen met staaldraad of kevlar om hun sterkte te verhogen. Na deze stappen worden de banden gebakken bij hoge temperaturen om hun definitieve vorm te krijgen.

Wat kost een F1 band?
Uit recent onderzoek is gebleken dat een gloednieuwe set Pirelli Formule 1-banden ongeveer 2400 euro zou moeten kosten. Dit brengt de totale kosten van een F1-band op 600 euro. Dat is aanzienlijk hoger dan wat we gewend zijn voor banden in onze eigen auto's, die bovendien veel langer meegaan ;). De hoge prijs van een F1-band is echter begrijpelijk. In de wereld van de Formule 1 kunnen banden het succes van een coureur maken of breken; ze zijn wellicht het meest cruciale onderdeel van een Formule 1-auto.
De kosten zijn vooral toe te schrijven aan het gebruikte materiaal. Er moet rekening worden gehouden met gewicht, bandenspanning, het risico op een klapband en de duurzaamheid van de banden gedurende een race.
Hoe harder de band, hoe langer deze meegaat tijdens een race en hoe minder vaak een coureur naar de pitstraat moet voor bandenwissels. Echter, de hardheid van de band zorgt ervoor dat de snelheid van de banden afneemt, soms wel tot 2 tienden per ronde. In een race van 60 rondes kan dit een aanzienlijk verschil maken in snelheid en tijd voor een F1-coureur!

Ontwikkelingen van Formule 1 banden
De vooruitgang van F1-banden richt zich niet alleen op prestaties, maar ook op veiligheid. De Federatie Internationale de l’Automobile (FIA) heeft strenge voorschriften opgesteld waaraan alle banden moeten voldoen, zodat ze veilig zijn voor de coureurs. Dit heeft geleid tot een grondige ontwikkeling van F1-banden, waarbij aanzienlijke investeringen worden gedaan om aan deze eisen te voldoen.
De kosten voor het ontwikkelen van F1-banden zijn dan ook aanzienlijk. Fabrikanten investeren fors in onderzoek en ontwikkeling om nieuwe materialen te ontdekken die lichter en sterker zijn dan de huidige materialen. Bovendien worden er uitgebreide tests uitgevoerd om te verzekeren dat de banden voldoen aan de strikte eisen van de FIA. Uiteindelijk worden deze kosten doorberekend aan de teams die de banden inzetten.
Zoveel kosten de banden per jaar per team
Wat we ons afvragen, is wat de kosten zijn voor een Formule 1-team gedurende een heel seizoen aan bandenwissels. Hiervoor moeten we het volgende weten:
- Hoeveel banden worden er per weekend gewisseld?
- Hoeveel race weekenden zijn er in een jaar?
- Wat zijn de kosten per set banden?
De laatste vraag hebben we al beantwoord in de vraag "wat kost een F1 band". Dit bedraagt namelijk 2400 euro per set banden. Gemiddeld worden per Grand Prix-weekend 13 sets banden gebruikt per auto. Dit varieert natuurlijk per coureur, maar over het algemeen worden alle banden gebruikt en worden ze niet hergebruikt voor het volgende raceweekend. De banden kunnen namelijk sterk verschillen per circuit en worden daarom na elk Grand Prix-weekend volledig vervangen. Hierdoor gaan we in deze berekening uit van 13 sets banden per coureur per raceweekend.
Aangenomen dat er dit seizoen 22 race weekenden zijn, betekent dit dat elke coureur 286 sets banden verslijt gedurende een F1-seizoen. Dit komt neer op 686.400 euro aan banden per jaar per coureur! Voor een team betekent dit dus 1,37 miljoen euro alleen aan bandenkosten! Pirelli, de bandenleverancier van de Formule 1, int hiermee jaarlijks 13,7 miljoen euro door F1-banden te leveren aan de teams.
Nu ken je de kosten van een F1-band en heb je ook het antwoord op de vraag "wat kost een F1 band". De prijs van Formule 1-banden ligt dus hoger dan die van banden voor een gewone auto en ze slijten soms al binnen een halfuur. Bovendien zijn ze onbruikbaar zodra er een druppel regen valt.

Wie betaald de banden?
F1-teams investeren aanzienlijke bedragen in de aanschaf van banden. Sterker nog, bepaalde teams besteden tot wel 20% van hun budget aan banden. Dit heeft te maken met het feit dat banden een essentieel onderdeel vormen voor zowel de prestaties van de auto als het team als geheel. De juiste band kan het verschil maken tussen winst of verlies, daarom is het van groot belang dat teams hierin investeren.
Het totale kostenplaatje
Het fabriceren van F1-banden is een kostbaar proces. De kosten worden beïnvloed door verschillende factoren, waaronder de keuze van materialen en de productieomvang. Speciale materialen zoals synthetisch rubber, koolstofvezel en kevlar zijn duurder dan de conventionele materialen die gebruikt worden in reguliere autobanden. Bovendien is het productieproces uitermate arbeidsintensief en vereist het aanzienlijke expertise.
De productieomvang van F1-banden speelt ook een rol in de totale kostenbepaling. Hoe groter de productieomvang, hoe lager de kosten per band kunnen zijn. Dit komt doordat er dan op efficiëntere wijze geproduceerd kan worden en er meer gebruikgemaakt kan worden van automatisering.