Alle auto’s krijgen in de toekomst ‘sneeuwschuiver’ voorbumper

Soms zie je nog wel eens de ouderwetse 'sneeuwschuiver' voorbumper. Vaak van de Honda Civics of verbouwde golfjes. Maar vanwege nieuwe veiligheidsvoorschriften in het Europese verkeer blijken voorbumpers die verder doorlopen naar beneden veiliger te zijn bij het scheppen van voetgangers of fietsers. Daarom zijn ze nu aan het kijken of alle nieuwe auto's zo'n soort voorbumper gaan krijgen!

Sneeuwschuiver of voorspoiler

Als je een MX-5 hebt, of een goedkope imitatie, dan ken je het wel: de Garage Vary-voorspoiler. Of de ‘Garage Vary Style’-lip van eBay, als je een krent bent. Het is de ultieme upgrade voor je MX-5, die door de oude garde de sneeuwschuiver wordt genoemd.

Maar nu is er een nieuwe speler op de markt die ook zo’n spoiler heeft: de elektrische Porsche Macan. En het zou zomaar kunnen dat dit de nieuwe standaard wordt voor alle nieuwe auto’s.

voorbumper BMW

De Porsche Macan is de eerste

Waarom heeft de Porsche Macan zo’n sneeuwschuiver, vraag je je af? TopGear Nederland vroeg het aan Porsche-designer Peter Varga. ‘Het is voor de veiligheid van de voetgangers. Dit is iets nieuws voor deze generatie en het was een hele uitdaging om te ontwerpen.’ De spoiler heeft dus niks te maken met downforce of actieradius.

Wat zegt de wet over voorbumpers

Het zit zo: de wet zegt dat je, als je vanaf de zijkant naar de bumper kijkt, een rechte lijn moet kunnen trekken tussen de bovenkant en de onderkant van de bumper. Met andere woorden: als je je voorbumper tegen een muur zet, moet de bovenkant én de onderkant de muur raken. Dat was bij de Macan niet het geval, dus moest er een sneeuwschuiver aan te pas komen.

Porsche Makan

De Kinspoiler

Varga geeft toe dat een kinspoiler een beetje raar is voor een SUV, die normaal gesproken meer een offroad-look moet hebben. ‘Het is meer een onroad-stijl. De eerste keer dat we dit onderdeel wilden toevoegen, dacht ik: hoe groot wordt dat ding?’

Hij was er zelf ook niet meteen weg van, dat merk je wel. Maar nu is hij om: ‘Het geeft de auto een nieuw karakter. Meer onroad, sportiever. Ik ben er heel blij mee.’

Bij de vorige Macan was de onderkant van de voorbumper meer naar binnen getrokken, omdat de regels voor voetgangersveiligheid toen minder streng waren. Maar nu moeten alle nieuwe auto’s aan deze regels voldoen.

Varga denkt dat we daarom meer sneeuwschuivers gaan zien op nieuwe auto’s. Maar niet op de volgende Porsche 911. Die heeft al een platte voorbumper.

Misschien vind de wet het ook wel goed om sneeuwschuivers op aanhangers te monteren.