Hierom stijgt de dieselprijs sneller dan de benzineprijs

Het blijft een vreemd gezicht dat de dieselprijs sneller stijgt dan de benzineprijs momenteel. De mensen die diesel rijden betalen ook nog eens veel meer wegenbelasting! Hoe kan het nou dat de dieselprijs hoger staat dan de benzineprijs? Misschien dat je zelfs nu overweegt om elektrisch te gaan rijden.

Ontzwavelen van diesel

Tegenwoordig zit er steeds minder zwavel in de brandstof. Bij dieselmotoren worden meer stappen genomen om de brandstof te ontzwavelen en deze methode is moeilijker omdat diesel meer zwavel bevat. Dit doe je met waterstof. Waterstofproductie gebeurt met aardgas en er komt veel energie bij kijken. De totale kosten van energie worden ook veel hoger en dit wordt weerspiegeld in de totale prijs. Dus zelf diesel maken in Nederland wordt ook duurder. Uiteindelijk heeft dus de energieprijs een grote invloed op het ontzwavelen van diesel.

Oorlog Rusland

In Rusland is het raffinageproces veel minder ontwikkeld dan in het Westen. We hebben meer apparatuur die iets kan doen met hardere ruwe olie. In Rusland exploiteren ze het via hun eigen raffinaderijen en dan leveren ze een deel van de brandstof en behouden ze een deel van de zwaardere ruwe olie. De zogenaamde vatbodem. En daar kunnen ze niet veel mee zeggen de experts uit het gebied daar.

De resterende olie die Rusland zelden gebruikt, kunnen we terugkrijgen tegen een gunstige prijs. Hier kunnen we onze apparatuur gebruiken om deze brandstof voor een geweldige prijs om te zetten in goed werkende dieselbrandstof. Goedkope diesel uit overgebleven ruwe olie is nu ook uit de mix. Dit verhoogt de prijs verder, omdat er meer van deze liters moeten worden gekocht om aan de vraag te voldoen.

Diesel tekort

In Europa produceren we in onze raffinaderijen minder diesel dan we zelf verbruiken. We hebben dus nog een positie om diesel te importeren. Vroeger haalden we dagelijks letterlijk miljoenen liters gebruiksklare diesel uit Rusland en dat is nu weg. Alle vrachtwagens in Nederland rijden vrijwel allemaal op diesel, en die kan je niet even pauzeren. Hierdoor bleef de vraag naar dieselolie min of meer gelijk, terwijl het aanbod afnam.

De meeste van onze dieselimport komt uit Rusland en ik kan me voorstellen dat het marktaandeel van de VS stijgt. Het is duurder omdat het van verder weg komt en moeilijker te krijgen is. En Amerikanen zullen ook hun prijzen aanpassen als dat nodig is. Vervangers voor conventionele Russische import zijn veel duurder.

Elektrisch rijden duurder dan benzine?

Door de exorbitante energieprijzen zijn elektrische auto’s momenteel duurder dan benzineauto’s, ook al zijn de gasprijzen al een tijdje erg hoog. Honderd kilometer rijden kost ongeveer 15 euro aan benzine. Als u met een elektrische auto reist, zijn de kosten meer dan één euro of 16 euro.

Dat meldt De Telegraaf vandaag. De krant is gebaseerd op informatie van de ANWB. De berekening is gebaseerd op de huidige elektriciteitsprijzen en gemiddelde verbruikscijfers voor een middelgrote benzineauto. Triest nieuws voor degenen die net zijn overgestapt op elektrisch rijden vanwege de hoge gasprijzen.